904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2019
Startsida Startsida Samlingen Samlingen Pressklipp Pressklipp Kontaka oss/hitta Kontaka oss/hitta Midnattssolsrallyt Midnattssolsrallyt Motorcyklar Motorcyklar Andra intressanta bilar Andra intressanta bilar Lasse Jönsson ServiceCenter Lasse Jönsson ServiceCenter
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 054-212 904
MERCEDES-BENZ 300 SL ROADSTER 1960 Trots att Måsvingen var en av sin tids mest kapabla sportbilar, hade den några svaga sidor. Dörrarna gjorde att den var svår att kliva in i, speciellt med tanke på att kunderna oftast var välbeställda äldre herrar med mer rondör än akrobatiska färdigheter. Väl på plats var ventilationen undermålig, eftersom dörrkonstruktionen inte tillät öppningsbara sidofönster. Den dubbelledade pendelaxeln gjorde bilen svårkörd, med kraftig överstyrning som resultat, och trumbromsarna höll inte måttet för en bil med 300 SL:s prestanda. Detta åtgärdades dock när efterträdaren 300 SL Roadster presenterades 1957. Med en öppen kaross kunde ingen längre klaga på ventilationen och bilen var nu försedd med konventionella dörrar. Bakvagnen hade nu en enkelledad pendelaxel som gav mer lättförutsedda vägegenskaper. Däremot dröjde det till mars 1961 innan bilen fick effektivare skivbromsar. Tekniska data Rak 6-cylindrig motor med en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder och Bosch direktinsprutning. Cylindervolymen är på 2996 ccm och motorn ger 215 hk vid 5 800 varv/min. Bilen är byggd på ett rörramschassi och delar av karosseriet är av aluminium. Vikten är 1 295 kg. 0-100 km/tim:8,7 sek, toppfart 235-260 km/tim. beroende på utväxling
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
MERCEDES-BENZ 300 SL ROADSTER 1960 Trots att Måsvingen var en av sin tids mest kapabla sportbilar, hade den några svaga sidor. Dörrarna gjorde att den var svår att kliva in i, speciellt med tanke på att kunderna oftast var välbeställda äldre herrar med mer rondör än akrobatiska färdigheter. Väl på plats var ventilationen undermålig, eftersom dörrkonstruktionen inte tillät öppningsbara sidofönster. Den dubbelledade pendelaxeln gjorde bilen svårkörd, med kraftig överstyrning som resultat, och trumbromsarna höll inte måttet för en bil med 300 SL:s prestanda. Detta åtgärdades dock när efterträdaren 300 SL Roadster presenterades 1957. Med en öppen kaross kunde ingen längre klaga på ventilationen och bilen var nu försedd med konventionella dörrar. Bakvagnen hade nu en enkelledad pendelaxel som gav mer lättförutsedda vägegenskaper. Däremot dröjde det till mars 1961 innan bilen fick effektivare skivbromsar. Tekniska data Rak 6-cylindrig motor med en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder och Bosch direktinsprutning. Cylindervolymen är på 2996 ccm och motorn ger 215 hk vid 5 800 varv/min. Bilen är byggd på ett rörramschassi och delar av karosseriet är av aluminium. Vikten är 1 295 kg. 0-100 km/tim:8,7 sek, toppfart 235-260 km/tim. beroende på utväxling
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 054-212 904
Kontakt