904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 054-212 904
PORSCHE 930 SUPERCHARGED Bilen är i grund och botten en 930 turbo 1978 men omyggd av "Race-Line" i Tyskland till 959:ans utseende med mestadels originaldelar i karossen. Motorn är en 3.3 liter Turbo 2 motor konverterad med två skruvkompressorer och vattenkyld laddluftkylare. Skruvkompressorn - utvecklad av Svenska Rotor Maskiner AB - är den överlägset mest effektiva mekaniska överladdaren, speciellt vid högre laddtryck. Den stora fördelen är att moment och effekt kommer omedelbart vid gaspådrag utan den fördröjning, s.k. turbo lag, som är turbons handikapp. Genom att skruvkompressorn drivs av en rem från vevaxeln erhålles fullt laddtryck även vid låga varv. Detta innebär en mycket flack momentkurva inom hela varvtalsregistret. En annan fördel är att man slipper den höga strålningsvärmen som turbon avger. Tekniska data Effekt:350-450 Hk Max vridmoment: 750 Nm/3500 varv/min Laddsystem: 2 st. skruvkompressorer "LYS1200" Laddluftkylare: Luft/vatten kylare integrerat med motorns insugsrör Bränslesystem: MBE fuel injection system Tändsystem: Fördelarlöst med separat spole till varje cylinder Chassinummer:9308700693 Bilen har gått 360 mil sedan ombyggnationen och är godkänd för gatubruk.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
PORSCHE 930 SUPERCHARGED Bilen är i grund och botten en 930 turbo 1978 men omyggd av "Race-Line" i Tyskland till 959:ans utseende med mestadels originaldelar i karossen. Motorn är en 3.3 liter Turbo 2 motor konverterad med två skruvkompressorer och vattenkyld laddluftkylare. Skruvkompressorn - utvecklad av Svenska Rotor Maskiner AB - är den överlägset mest effektiva mekaniska överladdaren, speciellt vid högre laddtryck. Den stora fördelen är att moment och effekt kommer omedelbart vid gaspådrag utan den fördröjning, s.k. turbo lag, som är turbons handikapp. Genom att skruvkompressorn drivs av en rem från vevaxeln erhålles fullt laddtryck även vid låga varv. Detta innebär en mycket flack momentkurva inom hela varvtalsregistret. En annan fördel är att man slipper den höga strålningsvärmen som turbon avger. Tekniska data Effekt:350-450 Hk Max vridmoment: 750 Nm/3500 varv/min Laddsystem: 2 st. skruvkompressorer "LYS1200" Laddluftkylare: Luft/vatten kylare integrerat med motorns insugsrör Bränslesystem: MBE fuel injection system Tändsystem: Fördelarlöst med separat spole till varje cylinder Chassinummer:9308700693 Bilen har gått 360 mil sedan ombyggnationen och är godkänd för gatubruk.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 054-212 904
Kontakt