904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2023
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 0705-911 917
LOTUS ELITE 1962 Lotus Elite, eller Lotus typ 14, var en mycket lätt bil som tillverkades 1958- 1963 och är den första Lotus-bil med fast tak. Hela bilen är gjord av glasfiber till skillnad mot Chevrolet Corvette som hade en plastkaross på en stålram. Bilen var mycket dyr att tillverka och höll nästan på att ruinera Lotus. De första 250 karosserna gjordes av Maximar Mouldings, Sussex och dom drogs med stora tillverkningsproblem. Den förlades senare till Bristol Aeroplane Company. Motorn var helt tillverkad av aluminium och kom ursprungligen från en brandspruta! Den var på 1,2 l och fanns med effekter från 75 till 105 hk. Tack vare den låga vikten hade bilen bra prestanda. Tidningen The Motor mätte 1960 upp toppfarten till 179,9 km/tim och 0 till 100 på 11,4 sek. och bilarna var en vanlig syn på tävlingsbanorna. 1030 bilar tillverkades. (Vissa källor anger 1047 st vilket är osäkert ) Tekniska data 4 cyl. 1,2 l Coventry Climax Straight-4 helaluminiummotor med dubbla förgasare. Effekt:105 Hk Breddade skärmar med bredare aluminumfälgar. 4-växlad växellåda, skivbromsar fram och bak. Tomvikt ca 505 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
KARLSTAD, SWEDEN
Classic
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 0705-911 917
Kontakt
LOTUS ELITE 1962 Lotus Elite, eller Lotus typ 14, var en mycket lätt bil som tillverkades 1958-1963 och är den första Lotus-bil med fast tak. Hela bilen är gjord av glasfiber till skillnad mot Chevrolet Corvette som hade en plastkaross på en stålram. Bilen var mycket dyr att tillverka och höll nästan på att ruinera Lotus. De första 250 karosserna gjordes av Maximar Mouldings, Sussex och dom drogs med stora tillverkningsproblem. Den förlades senare till Bristol Aeroplane Company. Motorn var helt tillverkad av aluminium och kom ursprungligen från en brandspruta! Den var på 1,2 l och fanns med effekter från 75 till 105 hk. Tack vare den låga vikten hade bilen bra prestanda. Tidningen The Motor mätte 1960 upp toppfarten till 179,9 km/tim och 0 till 100 på 11,4 sek. och bilarna var en vanlig syn på tävlingsbanorna. 1030 bilar tillverkades. (Vissa källor anger 1047 st vilket är osäkert ) Tekniska data 4 cyl. 1,2 l Coventry Climax Straight-4 helaluminiummotor med dubbla förgasare. Effekt:105 Hk Breddade skärmar med bredare aluminumfälgar. 4-växlad växellåda, skivbromsar fram och bak. Tomvikt ca 505 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar KARLSTAD, SWEDEN