Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2016
Lasse Jönsson
Det var en gång en Lasse Jönsson... eller hur det började.
1969 drog Lasse Jönsson igång bilförsäljning på Våxnäs i Karlstad. Lasses passion för Porsche väcktes när han som 16-åring såg CG Hammarlund dundra fram i sin 356 Carrera under midnattssolsrallyt. Det var en dröm som gick i uppfyllelse när verksamheten 1977 auktoriserades av Porsche AG. 1981 gick flyttlasset till Färjestad där han funnits sedan dess.
Lasses kärlek till motorsport i allmänhet och Porsche i synnerhet har inte bara resulterat i ära och berömmelse i  rallyskogarna och i klassiska tävlingar på motorbanor. Den har även skapat en utomordentligt fin samling av Porsche- och andra klassiska bilar.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65  KARLSTAD
Tel. 054-212 904 lasse@904gts.se inger@904gts.se
Lasse Jönsson ServiceCenter AB Norra Infarten 72 654 65  KARLSTAD
Tel. 054-212 904 lars-erik@porscheservice.eu
904gts.se
Ny unik bil i samlingen. Bristol 402.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2016
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Bristol 402, 1950
Bristol var en stor engelsk flygplanstillverkare under första och andra världskriget.  Efter krigsslutet 1945 togs beslut att börja bygga bilar.  Den första Bristol som gick i produktion 1946 var modellen 400, inspirerad av BMW:s förkrigsmodeller 326 och 328 och med modifierade motorer från dessa bilar. Eftersom Bristol byggt flygplan under lång tid hade de stor erfarenhet av aerodynamik och metallers hållfastighet. Bilarna hade karosser av aluminium och med den 6-cylindriga  2- liters motorn tillsammans med låg vikt och litet luftmotstånd var 400:an ovanligt snabb för sin tid. Med en topphastighet på 154 km/tim  blev den snabbt en framgångsrik tävlingsbil. Bristol 402 var en öppen version av den  2- dörrars  401- modellen.  Tillverkad i ett mycket begränsat antal, 20-22 bilar, man vet inte exakt, fick den smeknamnet  "Hollywood Special" efter att ett par tidiga exemplar beställdes av filmstjärnan Stewart Granger och hans skådespelande fru  Jean Simmons. Denna bil är såld ny i Sverige 1950. Den var mycket dyr på sin tid och med ett pris på cirka 53 000 kr kostade den mer än en Rolls- Royce. Troligen finns det bara ett 10-tal 402:or kvar i hela världen.
Tekniska data Rak 6-cylindrig motor på 2 liter med hemi- sfäriska förbränningsrum. Effekten är 100 hk. Karossen är tillverkad helt i aluminium och trots sin storlek väger bilen bara 1200 kg. 4-växlad synkroniserad växellåda med frihjul på 1:ans växel