904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2023
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 0705-911 917
PORSCHE 959 SPORT 1987 Porsche 959 visades första gången på Frankfurt-mässan 1983. Den var tänkt som en tävlingsbil som skulle gå under regle­mentet i Grupp B. Det blev dock inga renodlade tävlingsbilar utan en mycket avancerad bil för körning på allmän väg och den teknik som utvecklades i samband med framtagandet av 959:an har sedan vidareutvecklats och använts i senare Porsche-modeller. Ca. 200 bilar av typ 959 har tillverkats och denna bil är en av de få som tillverkats i sportutförande vilket innebär att den är lättare, har en styvare fjädring samt starkare motor. Tekniska data Motorn som är placerad bak är en 6-cylindrig luft/vätskekyld boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, dubbla vätskekylda turboaggregat med varsin ladd­luftkylare. Den har elektroniskt styrt laddtryck som ligger på 1,1 bar vid full effekt. Tändning/insprutning är Bosch Druck Motronic. Cylindervolymen är 2850 ccm och maxeffekten är 450 hk/DIN. Maximalt vridmoment är 51 kpm vid 5000 varv/min Konstruktionen är i princip densamma som motorn i Porsche 956. 6-växlad växellåda, elektroniskt styrd 4-hjulsdrift med driv­förhållandet 40% fram och 60% bak vid normal körning. För­hållandet ändras i takt med belastning och acceleration och kan även påverkas manuellt av föraren med ett reglage till höger om ratten. Bilens vikt är 1450 kg och 0 - 100 km/tim. avverkas på 3,9 sek. 200 km/tim passeras vid 13 sek. Topphastigheten är 315 km/tim.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
KARLSTAD, SWEDEN
Classic
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
PORSCHE 959 SPORT 1987 Porsche 959 visades första gången på Frankfurt- mässan 1983. Den var tänkt som en tävlingsbil som skulle gå under regle­mentet i Grupp B. Det blev dock inga renodlade tävlingsbilar utan en mycket avancerad bil för körning på allmän väg och den teknik som utvecklades i samband med framtagandet av 959:an har sedan vidareutvecklats och använts i senare Porsche-modeller. Ca. 200 bilar av typ 959 har tillverkats och denna bil är en av de få som tillverkats i sportutförande vilket innebär att den är lättare, har en styvare fjädring samt starkare motor. Tekniska data Motorn som är placerad bak är en 6-cylindrig luft/vätskekyld boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, dubbla vätskekylda turboaggregat med varsin ladd­luftkylare. Den har elektroniskt styrt laddtryck som ligger på 1,1 bar vid full effekt. Tändning/insprutning är Bosch Druck Motronic. Cylindervolymen är 2850 ccm och maxeffekten är 450 hk/DIN. Maximalt vridmoment är 51 kpm vid 5000 varv/min Konstruktionen är i princip densamma som motorn i Porsche 956. 6-växlad växellåda, elektroniskt styrd 4-hjulsdrift med driv­förhållandet 40% fram och 60% bak vid normal körning. För­hållandet ändras i takt med belastning och acceleration och kan även påverkas manuellt av föraren med ett reglage till höger om ratten. Bilens vikt är 1450 kg och 0 - 100 km/tim. avverkas på 3,9 sek. 200 km/tim passeras vid 13 sek. Topphastigheten är 315 km/tim.
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 0705-911 917
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar KARLSTAD, SWEDEN