904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2023
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 0705-911 917
SAAB SONETT V4, 1968 GRUPP 4 RALLYBIL Under 1960-talet föreslog Björn Karlström att Saab skulle utveckla en ny tvåsitsig sportbil med en tvåtaktsmotor, nu en coupé istället för en cabriolet. Två prototyper utvecklades, Saab MFI-13 av flygplanskonstruktören Björn Andreasson vid Malmö flygindustri och Saab Catherina av Sixten Sason. MFI-13 valdes för serieproduktionen. 1966 började tillverkningen av MFI-13, med vissa modifikationer, vid ASJ i Arlöv under namnet Saab 97. Under 1966 kom bara 28 bilar att tillverkas och ytterligare 230 under 1967. I samband med att Saab införde V4-motorer i sina fordon på licenstillverkning från västtyska Ford kom även Sonett att tillverkas med V4-motorn. Motorhuven designades om för att få plats med motorn. Totalt tillverkades Sonett II inklusive V4-versionen i 1 868 exemplar. Denna bil är en av tre fabriksbyggda grupp 3 rallybilar och har modifierats för att passa in i grupp 4 reglementet och motorhuven har ännu högre ”bula” för att få plats med förgasarna. Tekniska data Kaross av plast på en modifierad bottenplatta från Saab 96. Motor på 1815 cc och cirka 150 hk. 4-växlad låda med ändrad utväxling för att passa för rally och bilen är naturligtvis framhjulsdriven enligt Saabs tradition. Vikt 850 kg
KARLSTAD, SWEDEN
Classic
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 0705-911 917
SAAB SONETT V4, 1968 GRUPP 4 RALLYBIL Under 1960-talet föreslog Björn Karlström att Saab skulle utveckla en ny tvåsitsig sportbil med en tvåtaktsmotor, nu en coupé istället för en cabriolet. Två prototyper utvecklades, Saab MFI-13 av flygplanskonstruktören Björn Andreasson vid Malmö flygindustri och Saab Catherina av Sixten Sason. MFI-13 valdes för serieproduktionen. 1966 började tillverkningen av MFI-13, med vissa modifikationer, vid ASJ i Arlöv under namnet Saab 97. Under 1966 kom bara 28 bilar att tillverkas och ytterligare 230 under 1967. I samband med att Saab införde V4-motorer i sina fordon på licenstillverkning från västtyska Ford kom även Sonett att tillverkas med V4-motorn. Motorhuven designades om för att få plats med motorn. Totalt tillverkades Sonett II inklusive V4-versionen i 1 868 exemplar. Denna bil är en av tre fabriksbyggda grupp 3 rallybilar och har modifierats för att passa in i grupp 4 reglementet och motorhuven har ännu högre ”bula” för att få plats med förgasarna. Tekniska data Kaross av plast på en modifierad bottenplatta från Saab 96. Motor på 1815 cc och cirka 150 hk. 4-växlad låda med ändrad utväxling för att passa för rally och bilen är naturligtvis framhjulsdriven enligt Saabs tradition. Vikt 850 kg
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar KARLSTAD, SWEDEN