904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2023
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 0705-911 917
STEYR-PUCH 650 TR 1968 1954 beslöt man vid Steyr-Puch att efter kriget återuppta produktionen av personbilar. För att komma runt de stora investeringar som det innebär att utveckla en ny bilmodell bestämde man att licenstillverka Fiats 500-modell. Av karossen var det bara motorhuv och senare taket som man själv tillverkade. Däremot var drivlina och chassidelar egenutvecklade. Motorn var en tvåcylindrig boxermotor (16 hk/12 kW) som visade sig ha betydligt bättre köregenskaper än Fiats tvåcylindriga radmotor, speciellt vid bergskörning. 1957 lanserades så den första Steyr-Puch 500 och det blev en omedelbar framgång. Till att börja med erbjöds den bara som cabriolet. Närmare 60 000 bilar tillverkades mellan 1957-1975 Tekniska data 2-cylindrig luftkyld boxermotor på 660 ccm. Effekt:27 hk. Denna bil har dock motor på 40 hk och har körts i Svenska Rallyt 1968.
KARLSTAD, SWEDEN
Classic
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 0705-911 917
STEYR-PUCH 650 TR 1968 1954 beslöt man vid Steyr-Puch att efter kriget återuppta produktionen av personbilar. För att komma runt de stora investeringar som det innebär att utveckla en ny bilmodell bestämde man att licenstillverka Fiats 500-modell. Av karossen var det bara motorhuv och senare taket som man själv tillverkade. Däremot var drivlina och chassidelar egenutvecklade. Motorn var en tvåcylindrig boxermotor (16 hk/12 kW) som visade sig ha betydligt bättre köregenskaper än Fiats tvåcylindriga radmotor, speciellt vid bergskörning. 1957 lanserades så den första Steyr-Puch 500 och det blev en omedelbar framgång. Till att börja med erbjöds den bara som cabriolet. Närmare 60 000 bilar tillverkades mellan 1957-1975 Tekniska data 2-cylindrig luftkyld boxermotor på 660 ccm. Effekt:27 hk. Denna bil har dock motor på 40 hk och har körts i Svenska Rallyt 1968.
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar KARLSTAD, SWEDEN