ELVA-PORSCHEElva var ett sport- och racerbilsföretag baserat i Rye, East Sussex, Storbritannien. Företaget grundades 1955 av Frank G.Nichols. Namnet kommer från den franska frasen “elle va” ("hon går"). Omkring 1960 kom förfrågningar från USA om en lätt racingsportbil med en Porsche-motor. Porsche modifierade då för Elva den så kallade Fuhrmann-motorn (typ 547) med fyra överliggande kamaxlar, som fick bland annat ett kylfläkthjul av plast liggande horisontellt ovanför vevhuset. Med en slagvolym på 1,7 liter och ett kompressions-förhållande på 11:1, var effekten 183 hk vid 7800 rpm. Porsche levererade 14 av dessa motorer för installation i det anpassade Elva Mk VII-chassit. Det innefattade bland annat förändringar av placeringen av bensin- och oljetankarna, sittbrunnen och den bakre delen av rörramen. Porsches femväxlade växellåda matchades med 13-tumshjulen (6 tum breda fram och 7 tum bak). Totalt gjordes det 19 bilar.Denna bil levererades utan motor och växellåda. Tekniska dataBilen är ombyggd både kaross- och motormässigt och har en 6-cylindrig motor på 2400 ccm Vikt: 670 kgChassinr. 70P/054
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Skarpnäck 1965 som bilen såg ut innan den byggdes om. Den kommer att återställas till ursprungsskick
ELVA-PORSCHEElva var ett sport- och racerbilsföretag baserat i Rye, East Sussex, Storbritannien. Företaget grundades 1955 av Frank G.Nichols. Namnet kommer från den franska frasen “elle va” ("hon går"). Omkring 1960 kom förfrågningar från USA om en lätt racingsportbil med en Porsche-motor. Porsche modifierade då för Elva den så kallade Fuhrmann-motorn (typ 547) med fyra överliggande kamaxlar, som fick bland annat ett kylfläkthjul av plast liggande horisontellt ovanför vevhuset. Med en slagvolym på 1,7 liter och ett kompressions-förhållande på 11:1, var effekten 183 hk vid 7800 rpm. Porsche levererade 14 av dessa motorer för installation i det anpassade Elva Mk VII-chassit. Det innefattade bland annat förändringar av placeringen av bensin- och oljetankarna, sittbrunnen och den bakre delen av rörramen. Porsches femväxlade växellåda matchades med 13-tumshjulen (6 tum breda fram och 7 tum bak). Totalt gjordes det 19 bilar.Denna bil levererades utan motor och växellåda. Tekniska dataBilen är ombyggd både kaross- och motormässigt och har en 6-cylindrig motor på 2400 ccm Vikt: 670 kgChassinr. 70P/054
Lasse Jönsson Klassiska Bilar ABNorra Infarten 72654 65 KARLSTAD0705-911 917
Kontakt
Skarpnäck 1965 som bilen såg ut innan den byggdes om. Den kommer att återställas till ursprungsskick